Volkswagen accelerer omstillingen af Wolfsburg-fabrikken

- Virksomheden investerer ca. 460 millioner euro i at omstille hovedfabrikken i Wolfsburg til en yderst effektiv produktion af elbiler

- Forberedelserne til opstarten af ID.3-produktionen i Wolfsburg er i fuld gang

- Fremadrettet vil yderligere en MEB-baseret model i den populære klasse for kompakte SUV’er blive produceret i Wolfsburg

-Trinity-projektet og SSP-platformen er fortsat solidt forankret i Wolfsburg

Volkswagen gør hovedfabrikken i Wolfsburg klar til fremtiden. Onsdag annoncerede CEO i Volkswagen, Thomas Schäfer, at mærket frem mod 2025 investerer ca. 460 millioner euro i koncernens moderfabrik i Wolfsburg. Investeringen er primært øremærket til opstart af produktionen af den nye faceliftede ID.3, hvor de første eksemplarer løber af samlebåndet i Wolfsburg fra 2023. For på sigt at udnytte produktionskapaciteten på Wolfsburg-fabrikken er det også planen at producere en helt ny kompakt, elektrisk SUV.

Den vil være baseret på en MEB+, der er en omfattende videreudvikling af MEB-platformen som vil gøre Volkswagens fremtidige elbiler endnu mere effektive.

Produktionen af elbiler i Wolfsburg vil på sigt blive udvidet med Trinity-bilprojektet, der vil blive bygget på Volkswagen-koncernens nye skalerbare systemplatform (SSP). Senest ved udgangen af 2033 vil Volkswagen – ligesom på alle mærkets øvrige fabrikker i Europa –

kun producere elbiler i Wolfsburg.

Thomas Schäfer, CEO for Volkswagen-mærket og bestyrelsesmedlem i Volkswagen-koncernen med ansvar for volumenmærkerne (Cupra, Seat, Skoda og Volkswagen), sagde i en tale til medarbejderne på Wolfsburg-fabrikken: "Volkswagen står for e-mobilitet for alle. Og Wolfsburg vil være en del af denne succeshistorie. Alene her på vores hovedfabrik vil vi investere omkring €460 millioner i begyndelsen af 2025 for at gøre fabrikken klar til produktionen af MEB-baserede elbiler. Opstart af ID.3-produktionen er det første vigtige skridt mod den elektriske omstilling af vores hovedfabrik. Samtidig arbejder vi på at bringe yderligere en elektrisk model baseret på den nye MEB+-platform til Wolfsburg – dette vil være en model med højt volumen i det populære og boomende SUV-segment.”

Brand CEO Thomas Schäfer forklarede endvidere, at "Kompakte SUV’er er det største segment på verdensplan, og det er her, at vi nyder stor succes med vores populære Tiguan. Den nye model vil ideelt set komplementere vores bestseller ID.4 og ID.5. Det er sådan, vi har til hensigt at styrke vores markedsposition yderligere og give vores kunder biler af den høje kvalitet, som de forventer af os.”

Volkswagen vil benytte MEB+-platformen – en videreudvikling af den succesrige MEB-platform – til den nye elektriske SUV. Schäfer sagde: ”Der er stadig masser af potentiale i vores MEB-platform. Vores ambition er at løfte denne platform til et nyt niveau, og derfor foretager vi betydelige investeringer i at fremme teknologien i denne platform. MEB+-platformen sætter os i en fremragende position for de kommende år." Tilbage i 2020 gennemførte analytikere en dybdegående undersøgelse af Volkswagens elektriske platform og konkluderede, at det er den "mest imponerende tilgængelige løsning fra en etableret bilproducent” på markedet for elbiler.

Kunder vil drage fordel af MEB+ i mange henseender. Platformen vil muliggøre hurtigere opladningshastigheder og længere rækkevidde. Volkswagen planlægger at bruge den nyudviklede højt standardiserede unified-cell-batteriteknologi, der fra 2025 vil blive produceret på koncernens egen cellefabrik i Salzgitter.

Med "Accelerate" lancerede Volkswagen en stærk strategi for mærket i den elektriske og digitale æra af mobilitet. "Energize"-programmet giver denne strategi yderligere et løft, efterhånden som den skrider frem, og det vil få Volkswagen-mærket til at shine igen. Strategiens ledestjerne er fortsat Trinity-projektet, der er baseret på den nyudviklede og meget skalerbare SSP-platform. Projektet vil gå i gang i takt med den forskudte softwareudvikling. Der er endnu ikke truffet beslutning om, hvor Trinity skal bygges i Wolfsburg, og derfor holder Volkswagen stadigvæk muligheden for at bygge en ny fabrik i Warmenau åben.

Læs mere om Volkswagens MEB+-platform her.

Læs mere om den nye faceliftede ID.3 her.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk